Edukacja regionalna - wprowadzenie ucznia w świat lokalnego dziedzictwa kulturowego, jako niezbędnego elementu tożsamości jednostkowej i społecznej. Stanowi ważny składnik integracji europejskiej, sprzyja zakorzenieniu się w tzw. małej ojczyźnie.
Referat wygłoszony na Radzie Pedagogicznej na temat: "Różnorodne metody i formy pracy w realizacji edukacji regionalnej i artystycznej" Edukacja regionalna - wprowadzenie ucznia w świat lokalnego dziedzictwa kulturowego, jako niezbędnego elementu tożsamości jednostkowej i społecznej. Stanowi ważny składnik integracji europejskiej, sprzyja zakorzenieniu się w tzw. małej ojczyźnie. Edukacja artystyczna w szkole – to wprowadzenie ucznia w świat sztuki poprzez:
- zaznajamianie z wybitnymi dziełami, ich twórcami,
- kształcenie umiejętności artystycznych w poszczególnych dziedzinach sztuki,
- rozwijanie wrażliwości i smaku estetycznego.
Najczęściej odbywa się to na artystycznych przedmiotach nauczania, do których zaliczamy: literaturę (stanowiącą swoisty dział nauczania języka ojczystego lub języków obcych), muzykę i plastykę. Walorem edukacji artystycznej jest wywoływanie przeżyć emocjonalnych, kształtowanie uczuć wyższych i rozwijanie umiejętności oceniania wartości estetycznych, moralnych, społecznych i innych, co ma niezwykle ważne znaczenie w edukacji jednostki i społeczeństwa. Zajęcia realizujące edukację regionalną i artystyczną mogą być planowane jako:
- ścieżka międzyprzedmiotowa – w oparciu o program ścieżki, realizowane w czasie zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych
- treści zawarte w programie nauczania związane z edukacją regionalną i artystyczną realizowane na zajęciach edukacyjnych
- zajęcia pozalekcyjne, w oparciu o program koła, zespołu, indywidualny program dla dziecka uzdolnionego artystycznie
- zajęcia pozaszkolne z udziałem uczniów
Formy pracy w odniesieniu do edukacji regionalnej i artystycznej dzielimy na:
- indywidualną pracę z uczniem
- pracę zespołową
- pracę w małych grupach zadaniowych
Metody stosowane w czasie realizacji edukacji regionalnej i artystycznej w szkole:
- metody podające (mini wykład, pogadanka, opowiadania, opis, anegdota odczyt, objaśnienie lub wyjaśnienie) zawsze w fazie wstępnej zwłaszcza jeśli chodzi o edukację regionalną,
- metody praktyczne (pokaz) zarówno edukacja regionalna jak i artystyczna,
- metoda projektów (w przypadku edukacji artystycznej projekt edukacji twórczej),
- problemowe (konwersatorium),
- eksponujące (film, sztuka teatralna, pokaz połączony z przeżyciem),
- aktywizujące (gry dydaktyczne, inscenizacja, seminarium, dyskusje dydaktyczne),
- programowe (np. z użyciem komputera)
Metody dostosowujemy do wieku, zainteresowań i możliwości uczniów, nauczycieli i rodziców. Różnorodne metody i formy pracy w realizacji edukacji regionalnej i artystycznej:
- wycieczki, wyjścia do placówek związanych z gromadzeniem i ochroną dziedzictwa kulturowego regionu, związanych z prezentacją dziedzictwa kulturowego regionu oraz działalnością artystyczną
- organizowanie szkolnych zespołów folklorystycznych, teatrów obrzędowych, małych form teatralnych
- formy działalności plastycznej
- formy sceniczne (uroczystość szkolna, plenerowa np. happening)
- zajęcia przygotowujące ucznia do twórczej aktywności, próby twórczości literackiej, plastycznej, muzycznej, programów komputerowych, filmów
- media w edukacji regionalnej i artystycznej
- konkursy, festiwale
- internet w edukacji regionalnej i artystycznej
- inne.... wg pomysłow uczniów i nauczycieli
opracowała: Aneta Kościelna |